Rygg

Styrketräning som rehab

I en generell rehabiliteringsfas så är styrketräning en viktig del då muskelsvaghet kan bidra till nedsatt funktion, vilket kan leda till ett avvikande rörelsemönster. Begränsad range of motion (ROM) i övre extremiteten är en bidragande faktor till att personer inte kan utföra vardagliga aktiviteter, som till exempel öppna skåpsluckor eller kylskåpet.

Träna rätt rörelser

Funktionell träning är till för att stärka upp de svaga musklerna som orsakar obalansen eller smärtan samtidigt som kroppen blir rörligare. Genom att använda sig av vardagliga rörelser och implementera dem med träningen så görs träningen mer funktionell.

Underlätta din träning

Med Activation Grip är det nu möjligt för personer med en funktionsnedsättning i handen att styrketräna på samma sätt som friska individer. Istället för att greppa en hantel eller ett handtag kopplas Activation Grip på en kabelmaskin eller till ett träningsband. De övningar som normalt utförs med en hantel eller en kabeldragsmaskin kan alla utföras med Activation Grip.

Övning 1

Stå med lätt böjda ben och svanka i ryggen. Låtsas att du håller i en pinne och dra händerna upp mot bröstet. Återgå långsamt till startpositionen och upprepa.  

Övning 2

Stå med armarna snett ut från och framför kroppen, som ett uppochner vänt V. Handflatan ska vara vänd bort från kroppen. För armarna rakt bakåt som på bildserien. Tänk på att behålla raka armar genom hela rörelsen och känn hur skulderbladen arbetar.